Pressmeddelande: Lägre förväntan på fysiklärarstudenter
2021-06-17
Intelligens, nördighet och maskulinitet är normer som påverkar hur framgångsrika fysiklärarstudenter förväntas vara. Det gäller i både andra studenters och lärares ögon, men även i deras egna. Det visar en ny avhandling från Uppsala universitet. Att inte följa normerna kan leda till att man ses som mindre trovärdig och mindre ambitiös än andra fysikstuderande.

Både i Sverige och internationellt är fysik ett ämne som har stora problem med underrepresentation av kvinnor och minoriteter. På alla nivåer domineras fysikämnet av män, och det har historiskt ofta kopplats ihop med maskulinitet och en viss typ av intelligens. Tidigare forskning har visat att när man i skolan framställer fysik som särskilt svårt och kopplar ihop det med nördighet och intelligens, avskräcker det framförallt kvinnliga studenter från att se fysik som något för dem.
Johanna Larsson, som nyligen disputerat på en avhandling om hur lärarstudenters identitet formas av fysiklärarutbildningen, beskriver i sin avhandling hur fysiklärare har möjlighet att påverka hur en ny generation elever uppfattar fysiken, och hur det arbetet måste påbörjas redan under utbildningstiden.
– Utbildningen av fysiklärare är en nyckel till hur ämnet uppfattas av en bred allmänhet. De som utbildar sig till fysiklärare behöver hjälp med att skapa verktyg för att utmana och bryta ojämställda mönster, som till exempel att automatiskt koppla ihop fysik med intellektuell överlägsenhet. Lärarstudenternas egen studiemiljö, som kan vara passiv och elitistisk, påverkar förstås hur de själva i sin tur kommer att lära ut, säger Johanna Larsson.
Avhandlingens övergripande syfte är att utforska vad det innebär att bli erkänd som en kompetent fysiklärarstudent på en svensk lärarutbildning. Med en intervjustudie analyserar forskaren bland annat hur de som undervisar de blivande lärarna pratar om fysiklärarutbildningen, och hur fysiklärarstudenterna upplever att det är att läsa fysik som en del av lärarprogrammet.
– För att fysiklärarutbildningen ska framstå som ett utmanande och givande alternativ för nya studenter så är det också viktigt att ta hänsyn till vilka möjligheter utbildningen erbjuder lärarstudenter att uppfattas som framgångsrika och kompetenta.
Johanna Larsson beskriver hur de fysiker som intervjuades i avhandlingen och som undervisar på lärarutbildningen, pratade om studenterna på ett sätt som antydde att det förväntade och normala är att de går från skolfysik, via universitetsfysik, till att slutligen bli fysiker, till exempel forskare. Att det finns studenter som avviker från den här förväntade vägen, förklaras med att de inte har vad som krävs för att bli fysiker.
De studenter som läser fysik med syftet att själva undervisa och inte forska, kan då tolkas som mindre kompetenta och ambitiösa än andra fysikstudenter. Det här sättet att prata om lärarstudenter speglas också i hur fysiklärarstudenterna själva beskrev sina upplevelser av att läsa fysik. Flera av dem som blir intervjuade i studien uttrycker att de känner sig osynliggjorda på de fysikkurser som i första hand är till för att fylla andra studentgruppers behov.
– De beskriver också att legitimitet i fysik uppnås genom att framstå som intelligent, att aldrig ha fel och att snabbt förstå fysik. I den här miljön tvekar fysiklärarstudenterna innan de ställer eller besvarar frågor, och en passiv studiemiljö skapas på grund av risken att inte framstå som smart nog, säger Johanna Larsson.
Att framstå som smart och bra på fysik är också svårare för den som inte passar in i normen för hur en typisk fysikstudent ska vara. Att vara kvinna och ha en feminin stil som bryter mot stereotypen av hur en smart person förväntas se ut, gör det svårare att bli uppfattad som framgångsrik bland fysikstudenter eftersom att nördighet, maskulinitet och intelligens är starka normer i den här miljön.
Men avhandlingen visar också att just att bryta mot normer inom fysikämnet kan också fungera som en resurs.
– I och med att de inte finns samma förväntningar kan dessa studenter plugga fysik på ett mer avslappnat och aktivt sätt än de normativa studenterna som har ett annat tryck på sig att prestera. Men de låga förväntningarna innebär trots allt att de inte får möjligheten att framstå som lyckade och begåvade, varken inför andra studenter, lärare eller sig själva, säger Johanna Larsson.
Artikelreferens
Larsson, J. (2021); Trainee teacher identities in the discourses of physics teacher education: Going against the flow of university physic
För mer information
Johanna Larsson, doktor i fysikens didaktik vid institutionen för fysik och astronomi, Uppsala universitet, johanna.larsson@physics.uu.se, telefon: 070-265 36 84
Elin Bäckström
Fler nyheter
-
Årets Uppsalastudent har känsla för kärnfysik och kod
2023-09-05
-
Uppsala universitet klättrar på världsrankning
2023-08-16
-
Toppresultat för Uppsala universitet i QS-rankning
2023-06-28
-
Lisa Freyhult tilldelas lärarpris från teknisk fysikstudenter
2023-04-27
-
Sommarkurser i fysik 2023
2023-02-17
-
Lyssna till våra nya hedersdoktorer
2023-01-20
-
Nominera till Årets alumn 2023
2023-01-19
-
Benjamin Verbeek är Årets Uppsalastudent 2022
2023-01-13
-
Första anslagen till WISE-projekt vid Uppsala universitet
2022-12-08
-
Tre WISE-projekt till institutionen för fysik och astronomi
2022-12-07
-
10 miljoner i konsolideringsbidrag från Vetenskapsrådet
2022-12-01
-
Lyssna till våra nya professorer
2022-11-14
-
27 miljoner i projekt- och etableringsbidrag från Vetenskapsrådet
2022-11-07
-
Nya hedersdoktorer vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten
2022-10-20
-
61,3 miljoner i projektanslag från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse
2022-10-14
-
Fem projekt tilldelas 900 000 för pedagogisk förnyelse
2022-10-11
-
Ny världsrankning: Uppsala universitet bäst i Norden i fysik
2022-08-23
-
Här avslöjas hemligheter på atomnivå
2022-04-06
-
Magnetiska monopoler i universum färre än förväntat
2022-02-03
-
Ångströmbiblioteket flyttar
2022-01-25
-
Wallenbergbidrag till Karin Schönning och Agnese Bissi
2021-12-02
-
44 miljoner i projekt- och etableringsbidrag från Vetenskapsrådet
2021-11-04
-
Uppsala universitet får anslag för forskningsinfrastrukturer
2021-10-05
-
Invigning av EPS Historic Site
2021-08-13
-
Nya utbildningar i teknik och naturvetenskap för framtidens kompetensförsörjning
2021-06-30
-
Digital doktorspromotion
2021-05-27
-
IceCube firar 10 år
2021-05-13
-
Ångströmföreläsningen 2021: Imaging a black hole with the Event Horizon Telescope
2021-05-10
-
Snart börjar SciFest
2021-03-03
-
Välkommen till SciFest – vetenskapsfestival för alla
2021-02-12
-
35 miljoner i projekt- och etableringsbidrag från Vetenskapsrådet
2020-10-29
-
Kandidatprogrammet i fysik ett av de mest populära programmen
2020-07-30
-
Ny världsrankning: Uppsala universitet bäst i Norden i fysik
2020-07-14
-
Regeringens extra satsningar – så många nya platser får Uppsala universitet
2020-06-30
-
Masterprogram öppnar för sen anmälan
2020-05-29
-
Laborationer på distans
2020-05-11
-
Kompetenshöjning för permitterade naturvetare och ingenjörer
2020-04-24
-
Nya sommarkurser
2020-04-23
-
Pressmeddelande: Universitetet satsar 80 miljoner på teknikmiljö för avancerad forskningsutrustning
2020-02-18
-
Snart svänger det på Ångströmlaboratoriet
2020-01-31
-
Pressmeddelande: Fyra av årets Nobelpristagare föreläser vid Uppsala universitet
2019-12-05
-
Nobelföreläsningar i Uppsala
2019-12-02
-
2019 års installationsföreläsningar och professorsinstallation
2019-11-01
-
41 miljoner i projekt- och etableringsbidrag från Vetenskapsrådet
2019-10-31
-
Nya hedersdoktorer utsedda vid Uppsala universitet
2019-10-16
-
Välkommen att fira kulturnatten med Uppsala universitet
2019-09-10
-
Pressmeddelande: Gustavianum stänger för renovering
2019-09-02
-
Åtta nya teknikutbildningar
2019-06-27
-
Samarbete om beräkningsfysik
2019-06-19
-
Uppsala får Soapbox Science för första gången
2019-05-09
-
Populärt med vetenskap till sjöss
2019-05-07
-
Forskning som det pratats om under 2018
2018-12-21
-
2018 års installationsföreläsningar och professorsinstallation
2018-11-07
-
19 nya hedersdoktorer vid Uppsala universitets fakulteter
2018-10-24
-
Medel till utveckling av instrument, metod och tekniker
2018-10-12
-
78,5 miljoner från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse
2018-10-02
-
Livestreaming av tillkännagivandet av 2018 års Nobelpris i fysik
2018-10-02
-
Ny världsrankning: Uppsala universitet på plats 39 inom ämnesområdet fysik
2018-08-15
-
Pressmeddelande från Regeringskansliet: Tekniska utbildningar i fokus när högskoleministern besöker Uppsala universitet
2018-08-14
-
Ny stipendiefond för forskarstuderande inrättad
2018-06-04
-
Välkommen till vetenskapsfestivalen SciFest!
2018-03-05
-
Celsiusföreläsning Exoplanet Frontiers: Kepler & the Search for Life Beyond Earth
2018-02-12
-
Pressmeddelande: Öppna föreläsningar: Svindlande långt borta och nära
2018-02-01
-
Pressmeddelande: Nytt skräddarsytt tekniskt-naturvetenskapligt basår
2018-02-01
-
Pressmeddelande: Europeiskt forskningssamarbete söker svaren om universums existens
2018-01-17
-
Ny satsning på Big Science Sweden
2017-12-04
-
Ny världsrankning: Uppsala universitet på plats 72 inom fysik och astronomi
2017-11-27
-
Höstlovskul för högstadietjejer
2017-10-27
-
Pressmeddelande: Tekniskt-naturvetenskapligt basår firar 25 år
2017-08-30
-
Ny världsrankning: Uppsala universitet på plats 36 inom ämnesområdet fysik
2017-08-15
-
Nobelpristagare Frank Wilczek föreläste om Time Crystals
2017-05-24
-
Två nya superdatorer stärker viktig forskning
2017-04-25
-
Basår för nyanlända
2017-02-22
-
Cecilia Gustavsson och Lisa Freyhult antagna som excellenta lärare
2017-01-27
-
Medicinsk fysik
2017-01-23
-
Två nya Academy Fellows till institutionen för fysik och astronomi
2016-12-01
-
2016 års installationsföreläsningar och professorsinstallation
2016-11-13
-
46 miljoner till forskning inom fysik och astronomi
2016-11-07
-
John M. Wills ny hedersdoktor i fysik
2016-09-22
-
Upptech – nytt centrum med fokus på teknik
2016-09-09
-
Kandidatprogrammet i fysik bland de svåraste utbildningarna att komma in på vid Uppsala universitet
2016-08-04
-
Stor satsning på forskarskola i neutronspridning leds av Uppsalaforskare
2016-06-21
-
Ny studierektor för grundutbildningen i fysik
2016-04-01
-
Tandemlaboratoriet har en egen hemsida!
2016-02-17
-
Seminarium: He-ion microscopy
2016-02-17
-
Nobelpristagare i fysik kommer till Uppsala universitet 13 dec
2015-12-03
-
Ny världsrankning: Uppsala universitet på plats 76 inom naturvetenskap
2015-11-20
-
Även naturvetare får del av nationellt institut för avancerade studier
2015-10-26
-
90 miljoner till institutionen för fysik och astronomi
2015-10-08
-
2015 års Kai Siegbahnpris till Professor Giacomo Ghiringhelli
2015-09-14
-
Utdelning av 2015 års Kai Siegbahnpris
2015-09-02
-
Kursstart för 191 nya programstudenter i fysik och astronomi
2015-08-28
-
Ny världsrankning: Uppsala universitet bäst i Sverige i fysik
2015-08-17
-
Tre Research Infrastructure Fellows till institutionen för fysik och astronomi
2015-06-23